بنر حمایت از سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای معنی کلمه ی اسلام چیست؟

معنی کلمه ی اسلام چیست؟

معنی کلمه ی اسلام چیست؟

معنی کلمه ی اسلام چیست؟
معنی کلمه ی اسلام چیست؟
جایگاه شما !

معنی کلمه ی اسلام چیست؟ 


آیا هدف و مقصود از کلمه اسلام در ایات ال عمران 19 و ال عمران 85 در تفاسیر فقط دین اسلام است یا نه منظور تسلیم شدن و ... است ؟ 


الحمدلله، 

امام ابن کثیر در تفسیر آیه 19 می نویسد: 
وقوله تعالی {إن الدین عند الله الإسلام} 
( و این)خبری است از الله تعالی که هیچ دینی نزد وی قبول نیست مگر اسلام،و اسلام یعنی تبعیت از پیامبران در آنچه که آورده اند تا اینکه به پیامبر ما ختم می شود ،پس هر کس که بعد از بعثت پیامبر صلی الله علیه وسلم باشد،تبعیت بغیر از شریعت او قبول نیست چنانکه الله تعالی می فرمایند: {ومن یبتغ غیر الإسلام دیناً فلن یقبل منه} 

همچنین در تفسیر آیه 85 می نویسد: 
{ومن یتبع غیر الإسلام دیناً فلن یقبل منه وهو فی الاَخرة من الخاسرین} 
"در این مورد نقلی از ابن عباس رسیده است که در مورد این آیه گفته: 
یعنی بعد از بعثت پیامبر صلی الله علیه وسلم هیچ دین و عملی از هیچ کسی پذیرفته نیست مگر اینکه موافق با شریعت محمد صلی الله علیه وسلم باشد.ولی کسانیکه قبل از شریعت محمد صلی الله علیه وسلم بوده و پیرو راستین پیامبران خود بوده اند،پس آنها بر راه نجات و هدایت بوده اند ،(پس) یهودیانیکه پیرو موسی علیه السلام بوده اند و حکم به کتاب تورات نموده اند ( نجات یافته اند)".(تفسی ابن کثیر جلد اول). 
دوست عزیز ابن عباس رضی الله عنهما کسی است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم برای ایشان دعا نموده اند و از خداوند خواسته اند تا علم تفسیر قرآن را به ابن عباس عطا فرمایند و این تفسیر ابن عباس رضی الله عنهما از این آیه بود که امام ابن کثیر رحمه الله از وی نقل نموده اند. 

سید قطب رحمه الله نیز در تفسیر خود می نویسد: 
وأن الله لا یقبل من البشر جمیعا إلا هذا الدین: خداوند هیچ دینی را از انسانها قبول نمی کند مگر این دین(محمد صلی اللفه علیه وسلم). 
و در مورد آیه 19 می نویسد: 
(إن الدین عند الله الإسلام). . فهو لا یقبل دینا سواه من أحد ... 
یعنی: پس الله هیچ دینی را غیر از اسلام نمی پذیرد ،اسلامیکه به معنی تسلیم شدن واقعی و طاعت و پیروی از الله تعالی است،لذا دین غیر از چیزی است که انسانها در ذهن خود تصور می کنند ... بلکه بایستی به اسلام قلبا ایمان آورده و بدان قیام کنند و آن نیز حکم به منهج الله در عبادات و طاعت کردنش و پیروی از رسولش (محمد) صلی الله علیه وسلم است. 
پس در اینجا نیز متوجه می شویم سید قطب رحمه الله اسلام را دین محمد صلی الله علیه وسلم تفسیر کرده اند. 
امام شوکانی در فتح القدیر می نویسد در مورد آیه 19: 
جمهور علمای اسلام ،اسلام را در این آیه بمعنی ایمان ذکر نمو.ده اند چنانکه در حدیث جبریل(:«بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ وَصَوْمِ رَمَضَانَ وَحَجِّ الْبَیْتِ» «اسلام بر پنج اصل بنا گشته است: 1 – شهادت دادن به حقانیت الله تعالی در عبادت به تنهائی و رسالت محمد مصطفیص 2– بر پاداشتن نماز 3 – دادن زکات 4 – روزه رمضان 5 – حج بیت ... ) پیامبر صلی الله علیه وسلم اسلام و ایمان را تعریف می کنند و جبریل او را تصدیق می کند 

والله اعلم 
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات متنی شما
روزیکس | مرجع وبمسترها
موبایل اسکای مرجع موبایل
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد