بنر حمایت از سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای حکم کسی که نماز نمی خواند چیست؟

حکم کسی که نماز نمی خواند چیست؟

حکم کسی که نماز نمی خواند چیست؟

حکم کسی که نماز نمی خواند چیست؟
حکم کسی که نماز نمی خواند چیست؟
جایگاه شما !

حکم کسی که نماز نمی خواند چیست؟ 


سلام وعلیکم،ببخشیدحکم کسی که اصلا نماز نمی خواند و کسی که گهگاهی نماز میخواند چیست؟ 


الحمدلله، 

نماز ستون دین است، و هر کسی آنرا بر پا کند دین را بر پا کرده است و هر کس آنرا ترک کند دین را منهدم ساخته است، و بعلت اهمیتی که نزد خداوند دارد در آسمان در شب اسراء و معراج فرض شده است. 

و پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: 

" إن بین الرجل وبین الشرک والکفر ترک الصلاة " (روایت مسلم)، یعنی: " بدرستیکه بین یک شخص و شرک و کفر، ترک کردن نماز هست". 

و در روز قیامت اولین پرسش نماز خواهد بود، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: 

" إن أول ما یحاسب به العبد المسلم یوم القیامة الصلاة المکتوبة، فإن أتمها و إلا قیل النظروا هل له من تطوع، فأن کان له تطوع أملت الفریضة من تطوعه، ثم یفعل بسائر الأعمال المفروضة مثل ذلک " (صحیح ابن ماجة : 1172) 
«اولین چیزی که بنده‌ی مسلمان در روز قیامت از آن محاسبه می‌شود، نماز فرض است؛ اگر آن را به طور کامل انجام داده که خوب، در غیر این صورت گفته ‌می‌شود: نگاه کنید آیا نماز مستحبی دارد؛ اگر نماز مستحبی داشته باشد نماز فرضش از آن کامل می‌گردد. سپس با سایر اعمال واجب او نیز چنین عمل می‌شود». 

بنابراین یک شخص مسلمان نباید در این عبادت بزرگ سستی کند. 

اما در مورد تارک نماز، اگر کسی نماز نخواند و فرضیت آنرا انکار کند و یا از نماز مسخره کند به اتفاق علماء کافر میشود، ولی اگر کسی به فرضیت نماز اعتقاد داشته باشد ولی بعلت سستی و تنبلی نماز را ترک کند و یا گاهگاهی آنرا بخواند در اینصورت بین علماء اختلاف است، برخی او را کافر میدانند و برخی دیگر او را مسلمان ولی مرتکب بزرگترین گناه بعد از شرک میدانند، پس بهر حال، یک شخص مسلمان نباید نماز را ترک کند زیرا از دو حالت خارج نیست، یا کافر میشود و یا مرتکب بزرگترین گناهان میشود، و خداوند متعال در قرآن میفرماید: 

" فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ " (الماعون : 5-4) 
«پس‌ وای‌ بر نمازگزارانی‌ که‌ از نماز خویش‌ غافلند» (منظور با به تأخیر انداختن‌ وقت ‌نماز، از نماز خویش‌ غافلند. یا مراد بی‌نمازانی‌اندکه‌ از نماز خویش‌ غافلند). 

در این آیه، خداوند متعال وعید شدیدی داده است برای کسانی که در ادای نماز سستی میکنند و نمازشان را بتاخیر میاندازند، پس چه برسد به حال کسانی که نماز را کلا ترک میکنند ؟! 

والله اعلم 
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات متنی شما
روزیکس | مرجع وبمسترها
موبایل اسکای مرجع موبایل
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد