بنر حمایت از سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای حکم خوابیدن بعد از نماز صبح چیست؟

حکم خوابیدن بعد از نماز صبح چیست؟

حکم خوابیدن بعد از نماز صبح چیست؟

حکم خوابیدن بعد از نماز صبح چیست؟
حکم خوابیدن بعد از نماز صبح چیست؟
جایگاه شما !

حکم خوابیدن بعد از نماز صبح چیست؟ 


سلام ببخشیدجواب این دوسوال رامیخوام؟

1- حکم جایزه ی حاصل از قرعه کشی حساب پس انداز قرض الحسنه بانک ها(بدون سود) چیست؟ 
2- حکم خوابیدن بعد از نماز صبح چیست (با سند)؟ 


الحمدلله، 
جایزه ی حاصل از قرعه کشی حساب پس انداز قرض الحسنه بانک ها حرام است. 
چون آن جایزه ها از مال و پول ربا و حرام تهیه شده اند. 

خوابیدن بعد از نماز صبح مباح و جایز است، زیرا هیچ دلیلی بر ممنوع بودن آن وارد نشده است، بنابراین به حکم اصلی خود (اباحه) باز می گردد. 
اما از جمله سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم و اصحابش رضی الله عنهم این بود که آنها بعد از ادای نماز صبح بصورت جماعت، نمی خوابیدند و بلکه در محل نمازشان می نشستند تا آنکه خورشید طلوع می کرد و آنگاه دو رکعت نماز می خواندند که به آن نماز (اوابین) یا همان نماز ضحی می گویند. 
چنانکه در صحیح مسلم از سماک بن حرب وارد شده که گفت: «قلت لجابر بن سمرة أکنت تجالس رسول الله صلی الله علیه وسلم؟ قال : نعم، کثیراً، کان لا یقوم من مصلاه الذی یصلی فیه الصبح - أو الغداة - حتی تطلع الشمس، فإذا طلعت الشمس قام ؛ وکانوا یتحدثون، فیأخذون فی أمر الجاهلیة، فیضحکون ویتبسم». صحیح مسلم 1/463 رقم 670. 
یعنی: به جابر بن سمره گفتم آیا تو همراه رسول خدا صلی الله علیه وسلم می نشستی؟ گفت: آری، خیلی زیاد، ایشان بعد از نماز صبح از جایش برنمی خواست تا آنکه خورشید طلوع می کرد، هرگاه خورشید طلوع می کرد بلند می شد. و آنها (پیامبر صلی الله علیه وسلم اصحابش) در آنوقت با هم سخن می گفتند و درباره دوران جاهلیت نیز می گفتند و گاهی لبخند و تبسم نیز می زدند. 
البته بعضی از علمای سلف خوابیدن بعد از نماز صبح را مکروه دانسته اند، چنانکه ابن ابی شیبه در "المصنف" با اسناد صحیح از عروه بن زبیر آورده که گفت: « کان الزبیر ینهی بنیه عن التصبح (وهو النّوم فی الصّباح)، قال عروة : إنی لأسمع أن الرجل یتصبح ‏فأزهد فیه». المصنف ‌‏(5/222 رقم 25442)‏. 
یعنی: زبیر فرزندنش را نهی می کرد از اینکه در صبح بخوابند، عروه می گوید: من شنیدم که مردی در صبح می خوابید ولی آنرا ترک کرد». 
و در حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شده که ایشان فرمودند: «مَنْ صَلَّی الْغَدَاةَ فِی جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ یَذْکُرُ اللَّهَ حَتَّی تَطْلُعَ الشَّمْسُ ، ثُمَّ صَلَّی رَکْعَتَیْنِ ، کَانَتْ لَهُ کَأَجْرِ حَجَّةٍ ، وَعُمْرَةٍ ، تَامَّةٍ ، تَامَّةٍ ، تَامَّةٍ» روایت ترمذی (586) از حدیث أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رضی الله عنه . 
یعنی: «هرکس نماز صبح را همراه جماعت بخواند، سپس سرجای خود بنشیند و ذکر الله تعالی نماید تا آنکه خورشید طلوع می کند، سپس دو رکعت نماز بخواند، برای او اجری همانند اجر حج و عمره ای تمام و تمام و تمام نوشته می شود». 
البته بعضی از محدثین این حدیث را ضعیف دانسته اند، ولی برخی دیگر همچون علامه البانی و ابن باز رحمهما الله حدیث را حسن می دانند و لذا آنرا قابل حجت دانسته اند. (صحیح سنن الترمذی و "فتاوی الشیخ ابن باز" (25/171) . 
خلاصه اینکه: می توان از سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم و یارانش پیروی کرد و بعد از ادای نماز صبح بجای خوابیدن، در محل نماز نشست و به ذکر پرداخت و سخن گفتن و لبخند نیز جایز است، اما اگر کسی خواست که بعد از نماز صبح بخوابد تا بتواند توان و قدرت و شادابی لازم را برای کارهایش داشته باشد، جایز است که بخوابد، خصوصا برای کسانی که جز در آنوقت فرصت خوابیدن را در روز ندارند. 
ابن ابی شیبه از حدیث ابی یزید مدینی آورده که او گفت: «غدا عمر علی صهیب فوجده متصبّحاً، فقعد حتی استیقظ ، فقال صهیب: أمیر المؤمنین قاعد علی مقعدته ، وصهیب نائم متصبّح !! فقال له عمر : ما کنت أحب أن تدع نومة ترفق بک». المصنف ( 5/223 رقم 25454). 
یعنی: عمر رضی الله عنه بر صهیب وارد شد و دید که او بعد از نماز صبح خوابیده است، عمر نیز نشست تا آنکه صهیب از خواب بیدار شد، صهیب نیز گفت: امیرالمومنین نشسته و صهیب خوابیده است؟! عمر رضی الله عنه به او گفت: دوست نداشتم که تو را از خواب بیدار کنم. 

والله اعلم 
وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات متنی شما
روزیکس | مرجع وبمسترها
موبایل اسکای مرجع موبایل
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد