بنر حمایت از سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای اگر کسي چيزي را پيدا کرد چه کار بايد کند؟

اگر کسي چيزي را پيدا کرد چه کار بايد کند؟

اگر کسي چيزي را پيدا کرد چه کار بايد کند؟

اگر کسي چيزي را پيدا کرد چه کار بايد کند؟
اگر کسي چيزي را پيدا کرد چه کار بايد کند؟
جایگاه شما !

❓پرسش
اگر کسي چيزي را پيدا کرد چه کار بايد کند؟ 

📝پاسخ
طبق نظر مشهور 
مالی كه انسان پيدا می كند اگر نشانه ای نداشته باشد كه به واسطه آن صاحبش معلوم شود احتياط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.
اگر مالی پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن از ٦/١٢ نخود نقره سكه دار (حدود5هزار تومان) كمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضی است يا نه،نمی تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، می تواند به قصد اين كه ملك خودش شود بردارد، و در اين صورت اگر تلف شود، نبايد عوض آن را بدهد، بلكه اگر قصد ملك شدن هم نكرده و بدون تقصير او تلف شود، دادن عوض بر او واجب نيست.
 هرگاه چيزی كه پيدا كرده نشانه ای دارد كه به واسطه آن می تواند صاحبش را پيدا كند اگر چه صاحب آن كافری باشد كه در امان مسلمانان است در صورتی كه قيمت آن چيز به ٦/١٢ نخود نقره سكه دار برسد بايد اعلان كند و چنانچه از روزی كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روزی و بعد تا يك سال هفته ای يك مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان كند كافی است.
 اگر انسان خودش نخواهد اعلان كند، می تواند به كسی كه اطمينان دارد بگويد از طرف او اعلان نمايد.
 اگر تا يك سال اعلان كند و صاحب مال پيدا نشود می تواند آن را برای خود بردارد به قصد اين كه هر وقت صاحبش پيدا شد به او بدهد ولی احتياط مستحب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.
اگر بعد از آن كه يك سال اعلان كرد و صاحب مال پيدا نشد، مال را برای صاحبش نگهداری كند و از بين برود، چنانچه در نگهداری آن كوتاهی نكرده و تعدی يعنی زياده روی هم ننموده، ضامن نيست، ولی اگر از طرف صاحبش صدقه داده باشد يا برای خود برداشته باشد، در هر صورت ضامن است.

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات متنی شما
روزیکس | مرجع وبمسترها
موبایل اسکای مرجع موبایل
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد