بنر حمایت از سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای آیا رفتن زنان به بازار و قبرستان حرام است؟

آیا رفتن زنان به بازار و قبرستان حرام است؟

آیا رفتن زنان به بازار و قبرستان حرام است؟

آیا رفتن زنان به بازار و قبرستان حرام است؟
آیا رفتن زنان به بازار و قبرستان حرام است؟
جایگاه شما !

آیا رفتن زنان به بازار و قبرستان حرام است؟ 


لطفا درباره حرام بودن حضور زنان در بازار یا قبرستان اگر حدیثی هست بفرمایید ویا علتش را بگویید. 


الحمدلله، 
تردیدی نیست که ماندن زن در خانه برایش بهتر است، چنان که در حدیث آمده است: «وَبُیُوتُهُنَّ خَیْرٌ لَهُنَّ» «و خانه هایشان برایشان بهترند» 
و نیز آیه قرآن: «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی »[الأحزاب-33] «و در خانه های خود بمانید و چون زینت نمایی [عصر] جاهلیت پیشین زینت ننمایید » 
آزاد گذاشتن زن در بیرون رفتن از خانه بر خلاف دستور شریعت است. شریعت اسلام به ما دستور داده است که زنان را از مکانهای فتنه دور نگه داریم (و بازار محل فتنه است). زن به طور کلی باید از شوهر اجازه بگیرد که برای انجام کارهای ضروری از خانه بیرون برود، اگر زن با رعایت حجاب شرعی، بدون آرایش، با حفظ نگاه و به دور از اسباب فتنه به بازار برود و سریع کارش را انجام دهد و بر گردد گناهی بر او نیست. 
بنابراین منظور از آیه این نیست که خروج زنها از خانه مطلقاً ممنوع است، بلکه آنها می توانند اگر کاری داشته باشند از خانه بیرون بروند، مانند اینکه می توانند برای نماز و گوش دادن به موعظه به مسجد بروند، و حق دارند در نمازهای عید شرکت کنند، برای معالجه بیرون بروند، زنها می توانند برای دید و بازدید از خویشاوندان با رعایت حجاب شرعی از خانه بیرن بروند، 

اما در مورد رفتن زنان به قبرستان؛ اکثر علما آنرا جایز نمی دانند و به حدیث " لعن الله زائرات القبور" یعنی:( خداوند لعنت کرده است زنانی که زیارت قبور میکنند ) استناد می کنند، ولی لفظ دیگری بصورت «لعن رسول الله ‏ صلی الله علیه وسلم ‏زوارات القبور»‏ یعنی: ‏(رسول الله ‏ صلی الله علیه وسلم (و خداوند) زنانی را که به کثرت به زیارت قبور می روند ، نفرین ‏کرده است).‏" است که در آن "زوارات" صیغه مبالغه است یعنی زنانی که در رفتن به قبرستان زیادروی و مبالغه می کنند و دلالت بر کثرت دارد.بنابراین اگر زنان گهگاهی با رعایت حجاب و دوری از نوحه به قبرستان بروند و برای اهل آنجا دعا نمایند ایرادی ندارد. والله اعلم 
پس زنان نباید رفت و آمد زیادی به قبرستان داشته باشند. زیرا تردد و رفت و آمد زیاد زنان به قبرستان، موجبات خلاف شریعت، مانند: نوحه: اظهار زینت و آرایش، و تفریحگاه قرار دادن قبرستان و تضییع وقت را فراهم می سازد. همانطور که این کارهای خلاف شرع در بسیاری از کشورهای اسلامی مشاهده می شود. 

والله اعلم 
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات متنی شما
روزیکس | مرجع وبمسترها
موبایل اسکای مرجع موبایل
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد