بنر حمایت از سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای آیا دریافت یارانه دولت حلال است؟

آیا دریافت یارانه دولت حلال است؟

آیا دریافت یارانه دولت حلال است؟

آیا دریافت یارانه دولت حلال است؟
آیا دریافت یارانه دولت حلال است؟
جایگاه شما !

آیا دریافت یارانه دولت حلال است؟ 


بعضی از دولتها یارانه های مالی را به خانواده ها و یا کودکان اختصاص می دهند، آیا دریافت این کمکهای مالی جایز است؟ 


الحمدلله، 
دریافت یارانه های دولتی – چنانکه شروطی که دولت برای دریافت آن تعیین کرده در انسان موجود باشد – ایرادی ندارد، مثلا شرط پرداخت یارانه را بر داشتن فلان تعداد فرزند معلق کرده باشد، و یا شرط نبود کار و درآمد را گذاشته باشد، کسی که شروط دولت را دارا باشد ایرادی ندارد آن مساعدتهای مالی را دریافت کند، و جایز نیست برای کسب این یارانه ها از حیله و دروغ استفاده کند. 
و دلیل جواز دریافت پول از دولت؛ روایتی است که امام بخاری و مسلم در صحیح خود آوردند : «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ یُعْطِی عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ الْعَطَاءَ (یعنی : المال) ، فَیَقُولُ لَهُ عُمَرُ : أَعْطِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَفْقَرَ إِلَیْهِ مِنِّی . فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : خُذْهُ ، فَتَمَوَّلْهُ ، أَوْ تَصَدَّقْ بِهِ ، وَمَا جَاءَکَ مِنْ هَذَا الْمَالِ وَأَنْتَ غَیْرُ مُشْرِفٍ وَلا سَائِلٍ فَخُذْهُ ، وَمَا لا فَلا تُتْبِعْهُ نَفْسَکَ» بخاری (7164) ومسلم (1045). 
یعنی : رسول خدا صلی الله علیه وسلم مبلغی (از بیت المال) را به عمر بن خطاب رضی الله عنه داد، عمر گفت : ای رسول خدا! آنرا به کسی که از من فقیرتر است بدهید، رسول خدا صلی الله علیه وسلم به عمر فرمود : آن را بگیر و از آن استفاده کن، اگر خواستی، بخور و اگر خواستی، آنرا صدقه بده، و هرگاه بدون طمع و بدون درخواست چیزی را از بیت المال به تو دادند آنرا بپذیر، والّا چشم طمع بدان مبند و در پی آن مباش». 
بنابراین افرادی که از دولت پول می گیرند، بدون آنکه درخواستی کنند یا طمع و حرص بر آن داشته باشند، می توانند آنرا بپذیرند، اگر خود بدان نیاز داشتند از آن استفاده کنند، و اگر بدان نیاز نداشتند می توانند آنرا صدقه دهند، تا هم توشه ای برای آخرتشان باشد، و هم به فقراء کمک کرده باشند. 
و فرقی بین دولت کافر یا مسلمان نیست، یعنی اگر دلت کافر به مسلمانی یارانه مالی بدهد، مادام که دریافت آن موجب کوتاه آمدن از دینش نشود، جایز است. 


والله اعلم 
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات متنی شما
روزیکس | مرجع وبمسترها
موبایل اسکای مرجع موبایل
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد